Pozor! Kukačky! Pro funkčnost webu, analytické účely a (v případě udělení souhlasu) též pro cílení reklamy využíváme soubory cookies (kukačky). Nastavení kukaček si můžete upravit odkazem ve spodní části stránek. Konec kukání.

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 275 Kč
skladem
naše cena 220 Kč
skladem

Úvod » » Agenda Sexpop » Napsali o knize

/ Napsali o knize

Výběr z recenzí a ohlasů (2003–2012)


BVÚ: Ženy Havel hygiena (2003)

 

Pro jeho vypravěčské gesto se stal příznačný humor, ironie (včetně autoironických podtónů), není mu cizí ani satira, ale typická je pro něj především hravost. (…) Pro svůj zneklidňující a performerský naturel by Vaněk-Úvalský nepochybně v tomto klubu rušil a provokoval. Ostatně jako v současném českém literárním dění. Dodejme, že tak ovšem činí s vtipem, jazykovým citem a nemalou dávkou nápaditosti.

Lubomír Machala, Lidové noviny, 6. 5. 2003

 

+++

 

Z grafického hlediska se může zdát, že se Vaněk-Úvalský přeorientoval na poezii, ale ve své podstatě jsou jeho texty výstižnou prozaickou zkratkou. Kreativním doplňkem subtilní knihy je řada vymyšlených inzerátů vložených při okrajích textu, čímž se autor vypořádává s polistopadovým fenoménem reklamy. (...) Jejich základem je travestie dnešních reklamních sloganů (např. Umělecké svlékací kurzy, Posilující homeboardy, Speciální plivaná tužidla Chrcel atd.), která je vlastní Úvalského sarkastickému pohledu na svět.

Lenka Kosová, Zlínské noviny, 23. 10. 2003

 

+++

 

Autor nenechává úspěch svého dílka náhodě a pro větší přitažlivost doprovází básně několika desítkami kvazireklam v prvorepublikovém hávu, v nichž zdařile paroduje současnou zešílevší anonci. (...) A čtenář kouše, žvýká, hltá. Na jazyku se mu jedna po druhé rozplývají ženy, každá chutná jinak. (...)  Při konečném trávení by se ledaskomu mohlo zdát, že se jedná o párek v rohlíku z rychlého občerstvení, jenž je sice šťavnatý, levný, chutný, rychle stravitelný, ale málo výživný. Jako ostatně mnoho českých novinek, jež se nabízejí na knihkupeckých pultech. Toto přirovnání by sedělo, kdyby obrazy žen, které nám autor servíruje, společně s oněmi pseudobillboardíky tak dobře nevystihovaly naši současnost, v níž všeobecný diskurs určují bláboly politiků, celebrit a návesních bavičů. (...) Vzal jsem tedy tu knihu z Vaňkovy ruky a snědl ji – v mých ústech byla sladká jako med, ale když jsem ji pozřel, zhořkla mi v žaludku.

Jiří Holub, Reflex, 5. 6. 2003

 

+++

 

Ženy Havel Hygiena jsou knihouhamburgrem: literárním fast foodem tak trochu vieweghovského typu, u něhož je nejzajímavější podnos, na kterém jídlo servírují. V případě Bohuslava Vaňka-Úvalského to jsou vtipné parafráze prvorepublikových reklam, které jeho knihu oživují a do značné míry přispívají k tomu, že čtenář neodloží tento svazek někde v půli.

Radim Kopáč, Právo, 31. 3. 2003

 

+++

 

(...) jako nadsamec se Vaněk-Úvalský nejeví, nebo se s tím alespoň nechlubí či nesvěřuje. (...) naopak: vypravěč je ženským živlem spíše vláčen, puzen, pronásledován, povznášen. Jeho vítězství jsou drobná a dočasná. (...) Bohuslav Vaněk-Úvalský dbá na konečnou podobu knihy, její nedílnou součástí jsou jím stvořené ilustrace – mystifikační, vcelku vtipné inzeráty. To není prostý samoúčel, jak by se mohlo jevit. Reklamní notu v sobě totiž obsahuje i soubor dvaasedmdesáti veršovaných zkratek, ba právě tato nota určuje jejich limity. (...) V tomto rychlíkovém průjezdu po vlastním osudu sem tam proskočí poezie („vidím v jejích/hnědých očích/pohaslost/ a zpustlost/ /bože jaké jsou to/dva vjezdy“) nebo jízda na okamžik zvolní, protože výpověď se dotkla bolesti, paradoxu, smutku. A pak zase jedeme dál, podél bílých skal. Na konci knihy si pamatujeme právě jen ty „rušivé“ momenty. Zbytek je fast food.

Josef Chuchma, MF Dnes, 29.3.2003

 

+++

 

(...) Ale zpátky k knížkám Vašim: vidím nápadné zlepšování se knížku po knížce. Ty Ženy atd. jsou už velmi vyzrálé - čtu znova a znova s nemalým potěšením. (...) Po mém soudu to nejlepší, co v poslední době jsem četl, jsou verše (str. 119-125), v nichž v ostré, zřetelné kresbě je Vámi portrétováno samo ženství (vagina od vágní, tj. prázdný) – už léta na ten fenomén ženské posedlosti lidmi, které nikdy neviděly – a co horšího: kteří by s nimi nepromluvili ani slovo. (...) Mám za to, že budete jediným, kdo tady dokáže („jednou“) napsat Román. Ano – máte úžasnou erudici.

Jan Saudek v osobním dopise BVÚ

 

 

BVÚ: Sexpop (2011)

 

 (Jde o ...) album milenek, manželek, dcer, maminek, učitelek, servírek či lampasaček, jejichž osudy opisují křivku nálad české společnosti od víry ve změnu k totální deziluzi. Je to taková Prima sezóna posunutá z okupace do privatizace či notně zhrublé Blues pro bláznivou holku, zahrané Rolling Stones při prvním pražském koncertu, během něhož vypravěč přišel o panictví.

Obvyklé ostré tempo, timing vtipů či svištivé dialogy tentokrát doplňují i přesahy k poezii. A také vyzrálost. „Tyhle holky v červeným paletu, tyhle holky v červených střevíčkách, čekají na svůj čas. A teprve pak něco řeknou a začnou mít navrch.“ Takhle nepíše žádný zelenáč, ale životem otřískaný chlapík, který jde vlastní cestou.

Jan Nejedlý, Salón Práva, říjen 2011

 

+++

 

Vaněk, řemeslně minimálně stejně zručný jako třeba Michal Viewegh, může ze své situace vytěžit něco navíc. A sice zkušenost neúspěchu. Což je vždy cenná devíza. Alespoň v literatuře. Tam, kde Viewegh píše „nemám ceny, ale mám volvo“, se Vaněk může jen ušklíbnout a říct „už jste někdy hlady sežrali vlastní džíny?“

Jan Nejedlý, Český rozhlas, listopad 2011

---

všechny recenze zde
zpět na Sexpop zde